هنرمندان را تشویق به ساخت موسیقی بیمحتوا نکنیم!
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۶۰۳۵۱۲
ایسنا/مرکزی چندی پیش هنرمندان ساوجی در جشنواره ملی موسیقی نوای مهر رتبه برگزیده کشوری را کسب کرده و در آئین اختتامیه این جشنواره که اواسط اسفندماه در تالار وحدت تهران برگزار شد، تجلیل شدند.
به گزارش ایسنا، گروه موسیقی آموزشگاه ارغنون ساوه به سرپرستی، آهنگ سازی و نوازندگی امید دانشور جزو ۹ گروه راه یافته به فینال در بخش تک آهنگ و تنها نماینده استان مرکزی بود که با نظر هیئت داوران متشکل از استاد مجید انتظامی، دکتر محمد سعید شریفیان، عبدالجبار کاکایی، استاد نادر مشایخی، استاد شهلا میدانی و غیره به عنوان گروه برگزیده جشنواره انتخاب شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کسب این عنوان برگزیده کشوری توسط هنرمندان ساوجی بهانهای شد تا در روزهای پایانی سال میزبان امید دانشور سرپرست این گروه در دفتر خبرگزاری ایسنا در ساوه بوده و در گفتوگو با او ضمن انتشار جزئیات این افتخارآفرینی هنرمندان ساوجی به تشریح موانع و مشکلات پیش روی هنر موسیقی در ایران باشیم.
سرپرست گروه موسیقی آموزشگاه ارغنون در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه جشنواره ملی موسیقی نوای مهر برای اولین بار در ایران برگزار شد و قرار است به عنوان یک جشنواره ملی همه ساله برپا شود، اظهار کرد: نوای مهر یعنی مودت و مهرورزی بین همه سبکهای موسیقی و شرکتکنندگان برای معرفی هر چه بیشتر موسیقی روز ایران در قالب مسابقه در این جشنواره به رقابت پرداختند و بزرگان موسیقی ایران کار داوری جشنواره را عهدهدار شدند.
امید دانشور افزود: پس از اعلام فراخوان برای برگزاری جشنواره ۱۴۸۲ اثر از کل کشور در قسمتهای تکآهنگ، نماهنگ، موسیقی نواحی و ... به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از اجرای حدود ۶۰۰ اثر در طول یکماه برگزاری جشنواره گروه موسیقی آموزشگاه ارغنون شهرستان ساوه به نمایندگی استان مرکزی متشکل از محمدصادق لشکری، عباس معالجی، رضا خرمی، حسین وطنی، مجتبی صفایی، عارف ذاکر، علی شاهینپور، حمید سلیم، رضا سام با ترانه سرایی شبیرگودرزی توانست در قسمت تک آهنگ رتبه برگزیده را از بین ۹ اثر پذیرفته شده در فینال کسب کند.
وی که بالغ بر ۲۰ سال است در حوزه موسیقی(نوازندگی ساز گیتار) فعالیت میکند، اظهار کرد: علاوه بر سابقه تدریس ۱۸ ساله در آموزشگاه های مختلف موسیقی رتبههای برتر جشنوارههای موسیقی در سطح ملی، منطقهای و استانی در رشته آهنگ سازی را با دریافت دیپلم افتخار کسب کردم.
او ادامه داد: به دلیل وجود شرط سنی امکان حضور در جشنواره موسیقی فجر را ندارم و امیدوارم در سال های آینده بتوانم با تشکیل یک گروه ارکستر سمفونیک یا گروه کُر جواز حضور در جشنواره موسیقی را کسب کرده و به این آرزوی خود دست پیدا کنم. گرچه تلاش میکنم برای افتخارآفرینی ایران در جشنوارههای بینالمللی هم شرکت کنم.
دانشور با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد موسیقی دنیا برگرفته از موسیقی ایران است، اظهار کرد: با وجود اینکه ایران در حوزه موسیقی بسیار غنی است اما متاسفانه هنرمندان موسیقی ایرانی نمایندگان زیادی در دنیا ندارند. امیدوارم با حضور در جشنوارههای بین المللی ضمن معرفی بیشتر موسیقی ایرانی، از طریق تریبونی که در اختیار برگزیدگان قرار میدهند، فرافکنیهایی که نسبت به موسیقی ایرانی صورت گرفته را از بین ببریم.
وی در ادامه به موانع و مشکلات پیش روی موسیقی و هنرمندان اشاره کرد و افزود: برخلاف آن چیزی که مردم فکر میکنند که صرفا رویکرد مسئولان مانع پیش روی موسیقی در ایران است باید گفت که این سیاستگذاریها نیستند که مانعتراشی میکنند بلکه اکثریت جامعه به دنبال گوش دادن موسیقی بیمحتوا یا کممحتوا هستند و اصطلاحا گفته میشود که مردم غالبا موسیقی بد گوش میدهند و این رویه موجب شده است که هنرمندان هم مجاب به تولید موسیقی بیمحتوا شوند و پیشرفت در هنر موسیقی اصیل ایرانی صورت نگیرد.
او بیان کرد: وقتی بزرگانی در حوزه شعر و ادب نظیر حافظ، سعدی، مولانا و ... در ایران وجود دارند نباید متوسل به شعرهایی شویم که حتی برخی از آنها را نمیتوان نزد خانوادهها خواند و حتی انسان شرم میکند که بخواهد کلمات این اشعار بیمحتوا و نامناسب را بیان کند. تاسفآورتر اینکه در کنار اشعار سخیف و بیمحتوا، آهنگهای نامناسب نیز همراه میشود که سطح پوچ بودن شعر و آهنگ را نشان میدهد و چون یک کار تولیدی سطحی است، یکبار مصرف خواهد شد.
این هنرمند موسیقی با تاکید بر اینکه نباید مردم هنرمندان موسیقی را مجاب و ملزم به ساخت موسیقی بیمحتوا کنند، گفت: موسیقی که فاقد شعر، آهنگ و تفکر غنی باشد تاریخ انقضاء دارد و با یک هفته گوش دادن به فراموشی سپرده میشود، اما آثار هنرمندان اصیل ایرانی نظیر استاد شجریان، استاد ناظری و ... از لحاظ شعر و آهنگ غنی بوده و تاریخ مصرف ندارند و حتی سالیان سال ماندگار هستند، مگر میشود شعر حافظ، سعدی و مولانا و سایر ادبای ایرانی کهنه شود.
وی بیان کرد: در این زمینه نباید فقط مردم را مقصر دانست بلکه تا حدی هم اهالی هنر در تولید آثار مقصرند. وقتی به غذای جسم حساس هستیم و تلاش می کنیم تا یک غذای سالم را وارد بدن کنیم باید به غذای روح که میتواند یک موسیقی تاثیرگذار باشد و امواج فیزیکی سالم را به ما منتقل کند هم حساس باشیم و با تحقیق و بررسی دقیق به موسیقی گوش کنیم تا سلامت روح تضمین شود.
او که مولف دو کتاب در حوزه موسیقی "با امید بنوازیم" و " آکوردسازی در گیتار" است در ادامه تصریح کرد: یک موسیقی باید آرامش دهنده باشد و باید با تحقیق و بررسی برای هر ساعت از شبانه روز، موسیقی خاص آن زمان را گوش کرد. به عنوان مثال باید موسیقی اول صبح موجب سرحالی و سرزنده بودن انسان شود و در عوض موسیقی شب باید موجب آرامش فرد برای یک خواب آرام شود.
به گزارش ایسنا، همان طور که اهمیت تولید موسیقی فاخر و غنی بر کسی پوشیده نیست به همان میزان آموزش استفاده از آن نیز اهمیت دارد و نوع استفاده از آن نیازمند فرهنگ سازی است. در سایه آموزش است که موسیقی بی محتوا یا کم محتوا تولید نشده و آثار تولیدی ماندگار خواهند شد.
همانطور که یک داروساز اقدام به تولید دارو برای درمان بیماری جسم میکند و مصرف آن را نیز با نظر پزشک تجویز میشود، هنرمندان موسیقی نیز برای تغذیه روح انسان باید علاوه بر تولید آثار فاخر نحوه استفاده از آن را نیز آموزش دهند و تجویز کنند و اینطور نباشد که صرفا به تولید موسیقی اهتمام داشته باشند.
امید است هنرمندان موسیقی ایرانی با ساخت موسیقی اصیل و آثار فاخر برگرفته از اشعار غنی شاعران ایرانی از هنر موسیقی این کشور صیانت کرده و اجازه تولید آثار بیمحتوا و دارای تاریخ مصرف را ندهند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: موسیقی موسیقی ایرانی ساوه استانی فرهنگی و هنری استانی شهرستانها هنرمندان موسیقی موسیقی بی محتوا موسیقی ایرانی موسیقی ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۰۳۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سالن کنسرت در ملایر ساخته می شود
ایسنا/همدان فرماندار ویژه ملایر نخستین جشنواره «شب های موسیقی تاک» را یک رویداد بزرگ فرهنگی و هنری در ملایر طی هفته اخیر دانست و گفت: با توجه به کمبود سالن موسیقی در ملایر،چند پروژه فرهنگی در دست اقدام داریم و یکی از طبقات در یکی از پروژه ها به سالن کنسرت اختصاص داده خواهد شد.
سلمان اسماعیلی شامگاه چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در آیین اختتامیه نخستین جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر اظهار کرد: ملایر در این دوره میزبان گروه های موسیقی غرب کشور بود و از همین حالا به فکر میزبانی جشنواره موسیقی های سنتی در سطح ملی خواهیم بود.
وی با بیان اینکه یک سالن به روز، مجهز و در شان مردم تحت عنوان سالن کنسرت پیش بینی خواهد شد، افزود: این سالن به سرعت ساخته میشود و تقدیم مردم فرهنگ دوست ملایر خواهیم کرد.
اسماعیلی تصریح کرد: از دیرباز روح و نگاه ما با فرهنگ ها و هنرهای مختلف از جمله هنر پر رمز و راز موسیقی و شعر در هم آمیخته است و اصالتا و ذاتا علاقمند به موسیقی به ویژه موسیقی سنتی هستیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از این سازها متعلق به ایران است، گفت: محاسبات پیدا و پنهان موسیقی و پیامی که منتقل میکند نشان میدهد این هنر با ذات ما هماهنگی دارد و ابزار آلات موسیقی مبتنی بر علم، هندسه و مضامین بلند عرفانی طراحی می شوند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره بزرگ «شب های موسیقی تاک» مطرح کرد: قصد داریم سال آینده این جشنواره را در سطح ملی برگزار کنیم.
فرشاد کشاورزیان به حضور چهار استان همدان، لرستان، مرکزی و کرمانشاه در این جشنواره اشاره و تصریح کرد: این جشنواره در سطح منطقهای بود و اساتید مطرح کشوری و هنرمندانی از تهران در این جشنواره حضور داشتند.
کشاورزیان خاطرنشان کرد: وجود ۲۵۰ کارگاه ساز سازی در ملایر می تواند در کنار مبلمان منبت و انگور یک برند ملی برای این شهرستان باشد.
دبیر جشنواره موسیقی «شبهای تاک» نیز اظهار کرد: طی جشنواره در پنج حوزه اجرای صحنهای داشتیم و همزمان با آغاز به کار جشنواره، دومین نمایشگاه ساز و صنایع دستی در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد افتتاح شد و بعدازظهر هر روز کارگاهها و ورکشاپ و تور گردشگری برگزار شد.
رضا قدسی با بیان اینکه در این جشنواره ۳۸۰ هنرمند حضور داشتند که ۲۸۰ نفر از فعالان عرصه موسیقی هستند ساخت یک سالن برای اهالی موسیقی را یکی از مطالبات مهم هنرمندان حوزه موسیقی در شهرستان خواند.
قدسی همچنین از حمایتهای شهردار و شورای اسلامی شهر ملایر و خانه خلاق رُجا با ۶۰ هنرمند در ملایر و آموزشگاه موسیقی همراز قدردانی کرد.
وی همچنین خواستار حمایت مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری شهرستان برای برگزاری این جشنواره در سطح ملی شد و افزود: در ملایر ۲۵۰ کارگاه ساز سازی شناسایی کردیم و امیدواریم ملایر بعنوان شهر ساز سازی در سطح ملی معرفی شود.
هادی فیض منش، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز تاکید کرد: علاوه بر نام ملایر با منبت و تاک، ملایر باید شهر سازها شود و امیدواریم هر ساله این جشنواره در ملایر برگزار شود.
انتهای پیام