«همایون» به کدام سبک میخواند؟
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۷۴۹۳۰
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ۳۱ اردیبهشتماه، همایون شجریان ۴۶ ساله میشود. استعداد، ذوق و حنجره توانمند او، از جمله دلایلی است که میتوان وی را در ردیف خوانندهها و آوازخوانهای درجه یک کشور قرار داد. همایون در یک خانواده هنرمند متولد شد، خانه برایش مصداق یک دانشکده خصوصی موسیقی تمامعیار بود؛ اما با این حال، از کودکی ریتمشناسی را زیرنظر ناصر فرهنگفر نوازنده برجسته تنبک آموزش دید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بیشتربخوانید
همایون شجریان برای سریال «میخواهم زنده بمانم» میخواندهمصدا با کاروان موسیقی
همراهی در کنسرتهای آمریکا، اروپا و ایران، با تنبکنوازی، همآوایی با پدر روی صحنه کنسرت و اجرای مستقل؛ این نقشهراهی ۳۰ ساله است که همایون شجریان برای رسیدن به نقطه فعلی طی کرده است. همایون در جوانی شانس همراهی با نوازندههای بزرگی مانند استاد حسین علیزاده، نوازنده برجسته تار و سهتار و کیهان کلهر، نوازنده کمانچه را نیز داشت و به همین دلیل، روحیه او بیش از پیش با ساز و آواز ایرانی عجین شد. موسیقیای که همایون در یکی از مصاحبههایش درباره آن گفتهاست: «برایم مثل آب خوردن است، یعنی اینقدر از بچگی با آن بزرگ شدم که میدانم در این موسیقی چی، کجاست». او در این دوران، آهنگسازی نیز کرد. یکی از تجربههای شنیدنی همایون در این زمینه، آهنگسازی تصنیف «دلستان» با مطلع «ای کاروان آهسته ران» علیرضا افتخاری در آلبوم قصه شمع است.
وصل و جدایی در دهه ۸۰
راه برای همایون شجریان در موسیقی با آواز ایرانی شروع شد. اولین آلبوم این خواننده، «نسیم وصل»، ۱۸ سال پیش با آهنگسازی محمدجواد ضرابیان انتشار یافت. ناشکیبا را با آهنگسازی معلم دوره نوجوانی خود، اردشیر کامکار، راهی بازار کرد و در گامهای بعدی، با آهنگسازی علی قمصری، آلبومهای «شوق دوست» و «نقش خیال» را راهی بازار موسیقی کرد. «با ستارهها» را با آهنگسازی محمدجواد ضرابیان ساخت و بعد از آن نیز، آلبومهای «خورشید آرزو» و «قیژک کولی» را با همراهی گروه «دستان» خواند. همایون فعالیت خود را در دهه ۸۰، با آلبوم «شب جدایی» به پایان رساند. این خواننده در دهه ۹۰، با آوازخوانی در آلبوم «شوقنامه» (بازیابی تصانیف عبدالقادر مراغهای)، توانمندی حنجره و تسلط بر آواز ایرانی را به بهترین شکل ممکن نشان داد؛ اما مسیر خود را در سال ۹۰، با فرم جدیدی در خوانندگی ادامه داد که با مسیر طیکرده او در دهه ۸۰ تفاوت دارد.
چشم امید به صدای آواز ایرانی
کنسرتهای مستقل همایون شجریان از میانه دهه ۸۰، تقریبا همزمان با انتشار آلبومهایش در این دهه آغاز شد. همکاری او با سهراب پورناظری، در دهه ۹۰، فصل جدیدی را در کارنامه کاری و هنریاش رقم زد. همایون مشغول امتحان فرمهای جدیدی در موسیقی شد؛ چراکه معتقد بود اگر روی موسیقی سنتی اصرار کند، شاید این موسیقی، به تعبیر او، «گم شود» و نسل جدید با آن ارتباط برقرار نکنند و از آن به عنوان موسیقی روی طاقچه یاد شود. هرچند فرمهای جدید همایون، بهویژه در آلبوم «نه فرشتهام نه شیطان» و «آرایش غلیظ»، با آهنگسازی تهمورس و سهراب پورناظری، با استقبال عمومی مردم مواجه شد، اما نمیتواند جماعتی را که دل در گرو آواز اصیل ایرانی دارند و از ظرفیت حنجره و توانمندی او آگاهند، راضی کند. چراکه آنها معتقدند همایون یکی از کسانی است که به خوبی میتواند آواز ایرانی، یکی از بزرگترین میراثهای هنر این سرزمین را به نسلهای بعدی ارائه دهد و از آن مراقبت کند. آنچه به نظر میرسد، این است که همایون شجریان، در ۴۶ سالگی، بعد از چند دهه تجربه موسیقایی و اخذ گواهینامه درجه یک هنری در رشته آواز، دیگر نیازی به امتحان فرمهای جدید ندارد و باید در پی تثبیت سبک و جایگاه خود به عنوان یک خواننده تراز اول باشد.
منبع: روزنامه خراسان
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: همایون شجریان همایون شجریان خواننده معروف همایون شجریان آهنگ سازی آواز ایرانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۴۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پروژه قهرمانسازی از رئیسی؛ کدام دستاورد دولت در قالب فیلم و سریال میگنجـد؟
دولت سیدابراهیم رئیسی قریب به 3 سال است که روی کار آمده و طی این مدت عملکردهای خود را در حوزههای مختلف به ثبت رسانده و دیگر بهراحتی میتوان عملکرد دولت را به بررسی و قضاوت نشست. اینکه دولت در چه حوزهای چه عملکردی از خود بهجای گذاشته است.
رئیسی و مردانش برخلاف آنچه گفتند و وعده دادند عملکردهای چندان موفقیتآمیز و امیدوارکنندهای در حوزه اقتصاد را نداشتند تا به جامعه اینگونه القاء کنند که عملکردی فراتر از دولتهای گذشته داشتیم و بابت این عملکردها باید مورد تقدیر و تکریم هم قرار بگیریم.روزنامه آرمان ملی نوشت: رئیسجمهور و دولتمردان معتقدند که وضعیت جامعه بهلحاظ مسائل مختلف مساعد و رو به پیشرفت است و انتقادها نیز محلی از اعراب ندارد و آنها که از وضعیت فعلی انتقاد میکنند درکی از عملکرد دولت ندارند. از طرفی، اما تحلیلگران، کارشناسان و مردم عادی که این شرایط را با گوشت، پوست و استخوان خود لمس میکنند نظر دگرگونهای دارند و معتقدند که دولت رئیسی نه تنها نسبت به گذشته عملکرد مطلوبتر و بهتری نداشته بلکه هر چه جلوتر میرود روند عملکردها و منبعث از آن شرایط جامعه بغرنجتر میشود.
نگاهی به افزایش لجامگسیخته قیمتها در بازارهای مختلف مثل سکه و ارز که تاثیرات فزاینده خود را بر کالاهای مصرفی و مایحتاج مردم گذاشته و میگذارد بیانگر آن است که عملکرد دولت چندان قابل قبول نبوده و نیست.جالب اینکه در چنین شرایط بغرنج اقتصادی برخی دولتمردان یا چهرههای سیاسی و نمایندگان از عملکرد مطلوب دولت میگویند و معتقدند که باید از این عملکرد فیلم درست کرد و به نمایش عموم درآورد. چنانکه سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی دولت شهریورماه گذشته در این خصوص گفته بود: «لازم است برای تک تک این اقدامات و دستاوردها مستند و حتی فیلم و سریال ساخته شود و نمایشگاه برپا گردد.» این همان اختلاف نگاه به عملکردهاست که جامعه خود را در وضعیت بغرنجی میبیند، اما دولت و جریان همراه معتقد به ساخت فیلم از عملکردهای دولت هستند.
* 2 نوع فیلم از عملکرد دولت
نگاهی به کارکرد 3 ساله دولت نشان میدهد که دولت در تحقق بسیاری از وعدههای خود از جمله ساخت یک میلیون مسکن؛ ایجاد یک میلیون شغل، رساندن تورم به نصف و تک رقمی کردن آن و تک نرخی کردن ارز ناموفق بوده است. مسائلی چون برجام و FATF نیز به حال خود رها و کلا کنار گذاشته شده است. اما اینکه برخی بدون نگاه به این مسائل و گویی اینکه در این جامعه زندگی نمیکنند و از دولت عملکرد اقتصادی حمایت میکنند قابل تامل است. چنانکه اخیرا حجتالاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت؛ «قطعا با توجه به اقدامات دولت لازم است که فیلمی از این اقدامات ساخته شود. اطلاعرسانی و اینکه مردم را در جریان اقدامات شایسته دولت قرار دهیم باید انجام شود. دولت دستاوردهای مثبتی در حوزه سیاست خارجی و داخلی داشته است که باید در این رابطه اطلاعرسانی شود و بهتر است این اطلاعرسانی در قالب ساخت فیلم یا مستند باشد.» با مطالعه برخی از این اظهارات دقیقا این پرسش پیش میآید که باید از کدام اقدام و عمل دولت فیلم ساخت که مردم ببینند و از دیدن آن لبخند رضایت بر لبانشان بنشیند. تورم میانگین 40 درصد در 3 سال اخیر را که قرار بود طی مدت 4 سال نصف و سپس تک رقمی شود یا قیمت ارز را که تا کانال70 هزار تومانی رفت و با کاهش 11 هزار تومانی در کانال 59 هزار تومان قرار دارد و برخی مدح و ثنایش میگویند؟ البته این همان ارزی است که قرار بود تک نرخی شود. شاید هم میخواهند از چندین دوره مذاکرات بیحاصل برای احیای برجام فیلم بسازند. به هر حال اگر هم فیلمی ساخته شود از دو نگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در فیلمی که دولت از اقدامات خود بسازد؛ قهرمان آن سیدابراهیم رئیسی است که به قرائت دولتیها مدیریت بیعیب و نقصی را به نمایش گذاشته و توانسته شرایط را مطلوب و جامعه را راضی نگه دارد. ضدقهرمانش هم منتقدانی هستند که دلسوزانه نسبت به شرایط جامعه و عملکردهای انتقادآمیز هشدار میدهند. اما فیلمی که واقعیت امور را به جامعه نشان دهد قهرمانش دولتمردانی خواهند بود که با عملکردهایشان تورم افسارگسیخته و قیمت ارزی را ببار آورده و چنین وضعیت اقتصادی را برای مردم رقم زدهاند. ناگفته پیداست آنچه در باب دولت در قالب انتقاد از عملکردها گفته میشود دلسوزانه و از سر خیرخواهی است و اینکه برخی هر نقد و انتقادی را سیاهنمایی میخوانند از این رو است که یا تعریف درستی از نقد ندارند و یا نمیخواهد کسی به دولت متبوعشان انتقادی وارد شود.